Vyberte stránku

Nijama

Do druhého stupně patří Nijama, což je soubor pěti zásad nebo doporučení, která mají vést člověka k zušlechťování vlastního charakteru. A zorganizování tak vašeho vnitřního života a individuální kázně. Jejich cílem je pomoci vám vytvořit harmonickou osobnost. Dále se dělí:

a) Sauča – čistota těla a mysli

Připomíná vám nejen čistotu těla, ale i nastavení vnitřní čistoty. Jogín by měl najít klid ve svém nitru i ve chvílích, které nejsou podle vašich představ a díky tomu se naučit prožívat intenzivněji příznivé časy. Nenechte na sebe působit negativní myšlenky (jak ty vaše, tak ty z okolí), emoce zabarvené zlobou, nenávistí, závistí, násilí nebo dokonce vulgárností. Stavu čistoty vašeho nitra byste se měli věnovat, tak často, jak jen je to možné, protože je to vaše jediné útočiště, kam se můžete vždy vrátit. Přeneseno do jógové praxe, například věnujte pozornost očistným technikám, které očistí tělo i mysl. Fyzickým cvičením podporujete očistu těla, která pak působí na vaši mysl.

b) Santóša – spokojenost

Už od malička vás rodiče učili, že svět kolem je dobrý nebo špatný (tzv. dualismus – i když toto je na delší povídání, možná i diskusi). Pokud si toto uvědomíte, dojde vám, že vaše spokojenost není jen věcí náhody, které se dějí díky změnám v okolí. Ale může se stát vědomou a hlavně budovanou hodnotou, která bude vycházet z vás samých. Více se tedy zaměřujte na pozitivní stránky vašeho života, ze kterých se budete radovat. Zkuste na chvíli vypnout sebekritiku a negativní stránky, které na sobě máte tendenci neustále hodnotit. Udělejte to tak i při praktikování jógy. Nemyslete na to, že vám některé pozice nejdou, ale radujte se z toho, v čem jste udělali pokrok nebo z toho, co už umíte. Pořád jste jen lidé a máte právo na to nebýt dokonalí. Dovolte si to.

c) Tapas – sebekázeň

V tomto případě jde spíše o mentální trénink nebo otužování, především jako příprava na situace, které vám nejsou úplně příjemné. Díky tomu budete více odolní a najdete svou duševní harmonii. Jakmile překonáte nesnadné situace ve vašem životě, získáte sílu k tomu, abyste neztratili klid a vyrovnanost ani v okamžiku, kdy vás potkají ještě těžší životní zkoušky nebo situace. Ve vlastní praxi to znamená: snažte se o pravidelnost, jistý řád v životě (ne však stereotyp), které posílí vaši osobní rovnováhu.

d) Svádhjája – sebepoznání, studium svatých písem

Díky čtvrté zásadě se můžete naučit najít své místo v životě a stát se jeho součástí. Díky studiu: duchovnímu, textů nebo literatury, můžete poznat sami sebe. A právě praktikování jógy vám pomůže umravnit sebevědomé ego a naučí vás naslouchat vlastnímu tělu a mysli.

e) Íšvara pranidhána – nalezení vyššího životního smyslu, poslušnost a uctívání Íšvary, osobního boha

Zde nejde o konkrétní náboženství, ale hlavně o víru v lásku, dobro lidí a víru v sebe sama. Nabádá vás k respektování vyšších životních principů, které mají vliv uvnitř vás i mimo vás. Směruje vás především k poznání, že nic, co se děje není náhoda a vše probíhá nebo je řízeno moudrými a neměnnými zákony.